The Alpha and The Omega

Pada suatu hari, ada seorang pakcik. Pakcik ni kerja berkebun. Tiap-tiap pagi, dia dengan anak dara dia akan bawak sayur-sayur ke pasar tani dan jual. Duit yang diorang dapat, diorang beli bahan untuk dapur, macam beras, kentang, bawang dan sebagainya. Duit baki pakcik ni akan serahkan kepada anak dara dia untuk disimpan.

Satu hari, lepas dah beli barang dapur, diorang pun berjalanlah balik ke rumah. Tak semena-mena ada 4 orang perompak yang bersenjatakan sepucuk shotgun dan kapak telah merompak mereka. Habis semua benda diorang ambik. Pakcik tu teramatlah sedih, lalu sambil menangis beliau berkata kepada anak dara beliau:

“Apalah nasib kita ni? Kenapa orang nak rompak orang miskin macam kita? Habis barang-barang dapur untuk mak kau masak dah tak ada. Duit kita pun tak ada.”

Anak dara pakcik ni pun pujuklah pakcik ni:

“Jangan risau, Pak. Duit kita ada lagi.”

Terkejut beruk pakcik tu, lantas bertanya:

“Kau simpan kat mana duit baki tadi?”

Anak dara pakcik tu pun membesarkan kangkangnya dan menyelukkan tangannya ke dalam cipapnya lalu mengeluarkan segenggam duit:

“Ni dia, Pak. Duit baki kita!”

Bila terlihat kesemua duit baki tadi terselamat, lagi kuatlah meraung pakcik kita ni tadi. Hairan anak dara pakcik tu melihat bapanya.

“Duit ada, Pak! Duit tak hilang! Kenapa bapak menangis lagi kuat?”

Sambil menghempas-hempaskan badannya ke atas tanah dan menumbuk-numbuk tanah sambil meraung, pakcik menjawab:

“Kalau aku tau aku bawak mak engkau! Boleh simpan guni beras sekali!”

And that makes me wonder where can that goddamned Omega wristwatch be…

3 Replies to “The Alpha and The Omega”

  1. Kan? Apa lah susah sangat nak prove innocence by showing where the Omega is…ni macam-macam helah….tunjuk perut la, tunjuk tetek lah, susuk badan tak sama lah…

    You can fool some people sometimes, but you can’t fool all the people all the time, I’d say.

Comments are closed.